Menu
Σύνορα  Ηλείας – Μεσσηνίας πυρκαγιά έκαψε 100 στρέμματα δάσους

Σύνορα Ηλείας – Μεσσηνία…

Τέθηκε υπό έλεγχο η ...

Τραυματίστηκε μαθήτρια από πτώση δέντρου

Τραυματίστηκε μαθήτρια απ…

Μια μαθήτρια γυμνα...

Φωτιά σε διαμέρισμα στον  Πύργο

Φωτιά σε διαμέρισμα στον …

Φωτία ξέσπασε σε δια...

Απόστολος Κατσιφάρας: «Όχι στην ποινικοποίηση των κοινωνικών αγώνων»

Απόστολος Κατσιφάρας: «Όχ…

Την πάγια θέση της...

Εισαγγελική παρέμβαση για τα σκουπίδια του Πύργου

Εισαγγελική παρέμβαση για…

Εντολή για τη διενέρ...

Διακοπές ρεύματος αύριο στον Δήμο Ήλιδας και στον  Δήμου Πηνειού

Διακοπές ρεύματος αύριο σ…

Ειδοποιούνται οι ε...

Από μέτριο έως κακοί;

Από μέτριο έως κακοί;

Με τα άρθρα 20-32 ...

Απαντήσεις Μαθηματικών Γ ΕΠΑΛ

Απαντήσεις Μαθηματικών Γ …

Δείτε τις απατήσει...

Μαθηματικά Γ ΕΠΑΛ: Δείτε τα θέματα

Μαθηματικά Γ ΕΠΑΛ: Δείτε …

ΣχόλιοΤα θέματα εί...

Το μέτρο του Μπαλτά-κου

Το μέτρο του Μπαλτά-κου

Μία ελαφρά ανατριχ...

Τα διατηρούν «φρέσκα» με ψέκασμα

Τα διατηρούν «φρέσκα» με …

  Κάποτε έλεγαν οι ...

Δύσκολο καλοκαίρι…

Δύσκολο καλοκαίρι…

  Δύσκολο τρίμηνο θ...

Κάντε το όπως η Ήπειρος

Κάντε το όπως η Ήπειρος

Δεν υπάρχει χωριό ...

Νίκη Τραγανού: Αποχώρησε και τυπικά ο Κολοτούρος

Νίκη Τραγανού: Αποχώρησε …

Α1 Κατηγορία- Βέρρ...

ΥΠΕΚΑ: Πράσινο φως για τμήμα του έργου Τρίπολη - Βυτίνα - Αρχαία Ολυμπία

ΥΠΕΚΑ: Πράσινο φως για τμ…

  Το "πράσινο φως" ...

Πάνε οι Τρεις Ιεράρχες!

Πάνε οι Τρεις Ιεράρχες!

Με την νέα υπουργι...

Prev Next
A+ A A-

Απάντησης στο μάθημα της θεωρητικής κατεύθυνσης αρχαία κατεύθυνσης

Απαντήσεις θεμάτων

 

A.1. ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ

Επομένως, ούτε εκ φύσεως, αλλά ούτε και αντίθετα προς τη φύση μας υπάρχουν μέσα μας οι αρετές, αλλά έχουμε από τη φύση την ιδιότητα να τις δεχτούμε και να τελειοποιούμαστε με τον εθισμό. Ακόμα, όσες ιδιότητες έχουμε από τη φύση, πρώτα αποκτούμε τις δυνατότητες αυτών και ύστερα προχωρούμε στις αντίστοιχες ενέργειες (πράγμα που φαίνεται στις αισθήσεις μας˙ γιατί δεν αποκτήσαμε τις αισθήσεις (της όρασης και της ακοής) έχοντας δει πολλές φορές ή έχοντας ακούσει πολλές φορές, αλλά αντίθετα τις χρησιμοποιήσαμε έχοντάς τες και δεν τις αποκτήσαμε έχοντας κάνει και ξανακάνει χρήση τους)˙ τις (ηθικές) αρετές όμως αποκτούμε, αφού πρώτα τις εφαρμόσουμε στην πράξη, όπως ακριβώς συμβαίνει και στις άλλες τέχνες γιατί όσα πρέπει να κάνουμε αφού τα μάθουμε, αυτά τα μαθαίνουμε κάνοντάς τα˙ για παράδειγμα, οικοδόμοι γίνονται με το να κτίζουν σπίτια και κιθαριστές με το να παίζουν κιθάρα˙ με τον ίδιο τρόπο λοιπόν γινόμαστε και δίκαιοι κάνοντας δίκαιες πράξεις, σώφρονες κάνοντας σώφρονες πράξεις, ανδρείοι κάνοντας ανδρείες πράξεις.

Β1.

Ο Αριστοτέλης διακρίνει την αρετή σε ηθική και διανοητική. Οι διανοητικές αρετές (π.χ. σοφία, φρόνηση, σύνεση) σχετίζονται με τη λογική και ανήκουν στο καθαρά λογικό μέρος της ψυχής, το «λόγον ἔχον» μέρος. Παράγοντες που συμβάλλουν στη γένεση και την επαύξησή τους είναι κατά κύριο λόγο η διδασκαλία, η οποία απαιτεί εμπειρία και χρόνο. Την κύρια, λοιπόν, ευθύνη για τη μετάδοσή τους την έχει ο δάσκαλος.

Οι ηθικές αρετές (π.χ. η δικαιοσύνη, η σωφροσύνη, η ανδρεία) ανήκουν, στο «ἐπιθυμητικόν», στο μέρος δηλαδή της ψυχής που μετέχει και στο «λόγον ἔχον» και στο «ἄλογον» μέρος. Αυτές περιγράφουν το χαρακτήρα του ανθρώπου. Και στον Πλάτωνα συναντούμε την ίδια διδασκαλία : «ἐμφύεται πᾶσι … τό πᾶν ἧθος διά ἔθος». Λέει, μάλιστα, ο Πλάτωνας ότι ο άνθρωπος μπορεί να αποκτήσει κάποια ψυχικά

χαρακτηριστικά ήδη από τα πρώτα στάδια της ανάπτυξής του. Η κατάκτησή τους οφείλεται στον εθισμό («ἔθος»), δηλαδή στη συνήθεια που δημιουργείται με την ομοιότροπη επανάληψη ίδιων ενεργειών. Μάλιστα, ο Αριστοτέλης, για να στηρίξει αυτή του την άποψη, συνδέει ετυμολογικά τη λέξη «ἠθικὴ», όρο τον οποίο δημιούργησε ο ίδιος, με τη λέξη «ἔθος».

Παρατηρούμε, ότι συσχετίζει την πραγματική σημασία των λέξεων με τα πράγματα ή τις ιδιότητες που δηλώνουν, για να κατανοήσει και να επιβεβαιώσει τη μεταξύ τους σχέση. Έτσι, καταλήγει να μας πείσει ότι οι δύο λέξεις δεν συνδέονται μόνο ετυμολογικά, αλλά και σημασιολογικά. Από τα παραπάνω προκύπτει ότι την ευθύνη για την κατάκτηση των ηθικών αρετών την έχει ο ίδιος ο άνθρωπος. Σοφός, λοιπόν, γίνεται κανείς κατά κύριο λόγο με τη βοήθεια του δασκάλου, ενώ αγαθός γίνεται με τη θέληση, με την επιμονή και προσωπική επιλογή στη διαδικασία του εθισμού και της άσκησης της αρετής.

Β2.

Στις ηθικές αρετές προηγείται η ενέργεια, δηλαδή η εξάσκηση, η επανάληψη μιας ενέργειας, και ακολουθεί η κατάκτηση της ηθικής αρετής. Αλλά για να γίνει η αρετή από προαίρεση πράξη, είναι ανάγκη ο άνθρωπος να μάθει κάποιο τρόπο άσκησης. Ο Αριστοτέλης για τον τρόπο αναφέρει, «γιατί όσα πρέπει να κάνουμε αφού τα μάθουμε, τα μαθαίνουμε κάνοντάς τα («ἃ γὰρ δεῖ μαθόντας ποιεῖν, ταῦτα ποιοῦντες μανθάνομεν»). Δύο παραδείγματα από την καθημερινή ζωή, που αφορούν τις πρακτικές τέχνες αποδεικνύουν την αλήθεια της θέσης αυτής: για να αποκτήσει δηλαδή κανείς την ικανότητα του οικοδόμου ή του κιθαριστή, πρέπει πρώτα να εξασκηθεί στο χτίσιμο ή στο παίξιμο της κιθάρας αντίστοιχα.

Αναλογικά με τα δύο αυτά παραδείγματα αναφέρονται τρία παραδείγματα από το χώρο της ηθικής, από τα οποία φαίνεται ότι οι δίκαιοι, οι σώφρονες και οι ανδρείοι αποκτούν τις συγκεκριμένες ιδιότητες έχοντας ασκηθεί σε αντίστοιχες δίκαιες, συνετές και ανδρείες πράξεις. Αυτό, λοιπόν, που συμβαίνει στις πρακτικές τέχνες, συμβαίνει και στις ηθικές αρετές (αναλογία με τα τρία παραδείγματα ηθικών αρετών : της δικαιοσύνης, της σωφροσύνης και της ανδρείας) με την επανάληψη και τον εθισμό σε ηθικές πράξεις αποκτούμε τις ηθικές αρετές.

Είναι θεμελιώδης στην φιλοσοφία του Αριστοτέλη η διάκριση- συχνά αντιθετική των εννοιών «δύναμις» και «ενέργεια». «Δύναμις» είναι η δυνατότητα που έχει ένα πράγμα ή ένα ον να γίνει ή να κάνει κάτι, ενώ «η ενέργεια» είναι η πραγμάτωση αυτής της δυνατότητας. Γενικά ο Αριστοτέλης θεωρεί ότι η δεύτερη έχει μεγαλύτερη αξία από την πρώτη. Εδώ συνδέει τα δυνάμεις με το «πρότερον» και «τάς ἐνεργείας» με το ύστερον εννοώντας ότι αι δυνάμεις έχουν μόνο χρονική προτεραιότητα έναντι των ενεργειών. Για να αποδώσει την αντίθετη πορεία που ακολουθείται στις ηθικές αρετές (ἐνέργεια -> δύναμις), συνδέει τη μετοχή «ἐνεργήσαντες» με το «πρότερον», για να δηλώσει το προτερόχρονο, ή τις μετοχές ενεστώτα «ποιοῦντες» και «πράττοντες», για να δηλώσει το σύγχρονο.

Β3.

Σελίδα 152 «Η ψυχή του ανθρώπου….διανοητικές»

Β4. απουσία – ουσιώδης

σχήμα – σχετικός

φύση – έμφυτος

κατάχρηση – χρήσιμος

μάθηση – πολυμαθής

Γ1. ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ ΑΔΙΔΑΚΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Νομίζω, λοιπόν, ότι δεν πρέπει να αγνοείτε ότι πολλές πράξεις τέτοιου είδους ήδη έχουν γίνει, τις οποίες αρχικά μεν όλοι θεώρησαν ότι είναι συμφορές και συμπόνεσαν τους παθόντες, ενώ αργότερα κατάλαβαν ότι οι ίδιες έχουν γίνει υπεύθυνες για τα μεγαλύτερα καλά. Και γιατί πρέπει να πούμε τα παρακάτω ; Αλλά και τώρα τις πόλεις που έχουν βέβαια την πρωτοκαθεδρία, και εννοώ την (πόλη) των Αθηναίων και των Θηβαίων, θα μπορούσαμε να αντιληφθούμε ότι έχουν διακριθεί όχι από τα έργα της ειρήνης αλλά από όσα, ενώ κατά τη διάρκεια του πολέμου έπαθαν ατυχήματα, πάλι οι ίδιες ανέλαβαν δυνάμεις, από αυτά λοιπόν (την μεν πόλη) ότι έγινε ηγέτιδα των Ελλήνων και την άλλη ότι έχει γίνει στην παρούσα χρονική στιγμή/συγκυρία τόσο μεγάλη, όση ποτέ κανείς μέχρι τώρα ήλπιζε ότι θα γίνει ˙ οι κατακτήσεις, λοιπόν, και η αίγλη όχι από την ειρηνική διαβίωση αλλά από τις συγκρούσεις συνηθίζουν να γίνονται.

 

Γ2

ἕ :  ᾢετο

πορρωτάτω:  ὑπειλῆφθαι

εὖ: τοῖς πεισομένοις

ὑμῶν αὐτῶν : γνοίη

ἡγεμόσι : κατάστηθι

 

Γ3α

ὑμᾶς : Υποκείμενο στο ειδικό απαρέμφατο ἀγνοεῖν, ετεροπροσωπία

συμφοράς : Κατηγορούμενο στο ἃς από το συνδετικό τύπο εἶναι

τοῖς παθοῦσι : Αντικείμενο του ρήματος συνηχθέσθησαν, επιθετική μετοχή

τί : Αιτιατική της αιτίας ως επιρρηματικός προσδιορισμός της αιτίας στο λέγειν

λαβούσας : κατηγορηματική μετοχή, συνημμένη στο αντικείμενο του ρήματος εὓροιμεν πόλεις

ἡγεμόνα : κατηγορούμενο στο τὴν μὲν από το καταστᾶσαν

 

Γ3β.

Ὁ ῥήτωρ εἶπεν ὅτι αἱ γὰρ ἐπιφάνειαι καὶ λαμπρότητες οὐκ ἐκ τῆς ἡσυχίας ἀλλ’ ἐκ τῶν ἀγώνων γίγνεσθαι φιλοῖεν.

Ὁ ῥήτωρ εἶπεν τὰς γὰρ ἐπιφανείας καὶ λαμπρότητας οὐκ ἐκ τῆς ἡσυχίας ἀλλ’ ἐκ τῶν ἀγώνων γίγνεσθαι φιλεῖν.

Ηλεια

Ελλαδα

Κοσμος

Πολιτικη

Οικονομια

Αθλητικα